Drazí motorkáři, od 1.7. máme na prodejně Harfa otevřeno pouze Po-Pá od 14-18h. Děkujeme za pochopení.

Jak vybrat skútr?

Jak vybrat skútr?

Už vás nebaví trávit každé ráno desítky minut za volantem v kolonách, pak složitě hledat parkovací místa a zároveň byste rádi ušetřili nějaké náklady na provoz vozidla? Rozhodli jste se sáhnout po skútru? To chválíme!

Skútr je skvělá volba do města i mimo něj, proti autu má navíc mnoho výhod. Skútry jsou především levnější, a to nejen na pořízení, ale hlavně na provoz. Oceníte i jeho obratnost a možnost zaparkovat v podstatě v kdejaké skulince. Což je v městské džungli modrých zón doslova dar z nebes. 

Je jedno, jestli si pořídíte skútr jako životní styl, dopravní prostředek nebo pracovní nástroj. Značka je volba, stejně tak design, který může být retro, sportovní, konzervativní, nebo kultovní. Stejně tak užití městské, cestovní či sportovní. Pojďme se ale mrknout, na co si dát pozor, abyste si vybrali správně!

Využití rozhoduje

Rozhodující je při výběru skútru jeho využití. Zatímco na cestu do vedlejší vesnice pro rohlíky vám bude stačit úplně jakýkoli skútr, u pravidelného ježdění už je to jinak. Pokud na skútru plánujete jezdit do práce, o víkendech na chalupu nebo třeba na dovolenou, pak sáhněte po velkém skútru. Cestování na něm bude určitě pohodlnější než na malé padesátce. Při výletech a dovolených oceníte i modely s úložným boxem, pohodlně do něj uložíte helmu nebo oblečení na víkend.

Skútr do města

Město je nekonečná džungle stojících a troubících aut, ve kterých sedí nervózní, vystresovaní řidiči, marně se snažící dojet do plánovaného cíle včas. V tomto segmentu je ideální pořídit skútr do města s kubaturou 125 až 300 ccm, a to díky pohotovostní hmotnosti, pořizovacím a provozním nákladům. Nejsou sice stavěny na dlouhé vyjížďky, ale s městským provozem a přesunem po okresce na střední vzdálenosti je to neskutečný pomocník.

Cestovní skútry

Když pro vás není skútr jen každodenním přibližovadlem, ale toužíte cestovat, můžete sáhnout po cestovním skútru. A to nejen proto, že se na klasickou motorku necítíte, ale pro jeho univerzálnost. Tyto skútry vypadají majestátně, nemusíte se s ním stydět přijet na důležitou obchodní schůzku, ale především vás doveze komfortně na velkou vzdálenost i se spolucestujícím, který si cestu užije stejně jako vy. Navíc skútr poskytuje spoustu úložného prostoru a to nemluvě o přídavném zadním boxu, který vám již tak dostatečný prostor hodí do jiného levelu.

Jestli jste navíc milovníci adrenalinu, máte dostatek výkonu a možnosti podvozku vám dovolí trochu si zazávodit. Pořizovací cena už je vyšší, ale to i kubatura, která je více než dvojnásobná, oproti městským skútrům. Mluvíme tu o 400 až 850 ccm, standardem je ABS a další elektronické vymoženosti.

Skútr do města i na výlet

Zlatá střední cesta. Jak jinak nazvat kompromis mezi městským skútrem a korábem na dlouhé výlety? Zde je nejrozšířenější kubatura 250 až 400 ccm, ale v poslední době značky jako Kawasaki, Honda, Yamaha, Kymco a další, jdou na trh se 125 kubíky, a to ve skútru, který už má parametry cestovního skútru. V pohodě dáte Praha - Brno, díky delšímu rozvoru, velkým kolům, pohodlnému sedlu a výborným jízdním vlastnostem. Tato třída je momentálně jednou z nejprodávanějších.

Nespornou výhodou je, že majitelé řidičského oprávnění B mohou tyto skútry řídit bez rozšiřování ŘP. A i mezi 125 si najdou to, co je finančně dosažitelné a nejen ve městě vzbuzuje respekt svým vzhledem a zvukem. Navíc v této kubatuře jde o hmotnost, kdy hlavně při manipulaci, či velmi nízkých rychlostech budete svůj stroj bez problému ovládat vy, ne on vás.

Skútry 50 - 125 ccm

Stále dominantní sektor. Nikdo neřeší proč. Jen to, že vás pohonné hmoty stojí jen pár korun na km, pořizovací náklady jsou jako za lepší horské kolo a když náhodou dojde benzín, můžete si ho pomalu i "hodit na rameno" a dojít k nejbližší pumpě. V drtivé většině se jedná o skútry do 50ccm, ale najdete zde i skútry 125 ccm. U těchto skútrů nejde o maximální rychlost, je to opravdu do města. A nejde ani o pohodlí, jedete s ním jen do práce, do školy, na trénink a nestrávíte na něm více jak hodinu, a na to je naprosto ideální.

 

Vůně benzínu vs. ekologie

Elektroskútr je populární alternativa ke klasickému benzínovému vozidlu. Jeho výhody jsou nesporné: tichý provoz, nulové emise, minimální náklady na provoz i servis a servisní prohlídka jednou za rok. Navíc možnost garážování i ve sklepě a možnost nabíjet baterii doma nebo třeba v kanceláři. Proti tomu benzínový skútr nemusíte nabíjet, prostě natankujete a jedete. Pořizovací náklady jsou u benzínového skútru výrazně nižší, na druhou stranu pravidelným servisem a provozem se náklady přiblíží k pořizovací ceně elektroskútru celkem rychle.

Na designu záleží

Jasně, design je věc osobních preferencí. Někdo je fanoušek retro městských skútrů typu Vespa a někdo zase inklinuje ke sportovnějším vozidlům.

V případě retro skútrů jde o to vyčlenit se, jít svou cestou, jde o image obyčejný sentiment. Nemáte rádi digitální displeje, toužíte po klasických analogových budících, tak trochu se chcete ukázat, předvádět okolí, pak hledáte na správném místě. Většinou se jedná o stopětadvacítky, protože s těmito stroji se nevydáte za hranice vašeho města nebo okresu. Je to pomocník, je vám k ruce kdykoli. Jen si vzít helmu, rukavice a vyrazit ve stylovém outfitu na nákupy, nebo jen na kafíčko.

Naproti tomu jsou robustnější a těžší sportovní a cestovní skútry, kde se klade důraz především na rychlost, hmotnost a úložný prostor. 

Volba značky

Některé značky se specializují jen na retro skútry, jiné zase na sportovní či velké cestovní skútry. Vždy záleží opět na vašich preferencích. Faktem ale je, že zorientovat se v nabídce všech značek může být obtížné, hlavně pokud vybíráte první skútr.

Vedle určitě nesáhnete s italským, japonským nebo francouzským skútrem. Nabídnou nádherný design a skvělou kvalitu. Velmi slušné skútry pořídíte i od některé z tchaj-wanských značek. Pokud plánujete pořídit některý z čínských modelů, před nákupem doporučujeme zjistit co nejvíc recenzí.

Co na to řidičák?

Při rozhodování, jaký skútr vybrat, bude také zásadní, na jaký typ dosáhne váš řidičák. Česká legislativa se bohužel neustále mění, ale aktuálně umožňuje řidičům s řidičským průkazem skupiny B (na osobní automobil) řídit i skútr nebo motorku s automatickou převodovkou, maximálním objemem 125 ccm a výkonem do 11 kW.

Ještě žádný řidičák nemáte?

Na výběr máte v podstatě 3 varianty, ty se liší dle minimálního věku, odkdy můžete vozidlo řídit, objemu a výkonu motoru. Řidičák skupiny AM si můžete udělat už v 15 letech. Jde o „malý“ skútr s maximální rychlostí 45 km/h nebo maximálním obsahem 50 ccm.

Druhou variantou je řidičský průkaz skupiny A1, který si v motoškole můžete udělat od 16 let. S tímhle řidičákem sednete za řidítka skútru nebo motorky, která má obsah do 125 ccm a maximální výkon do 11 kW. Poslední možností je řidičák skupiny A2, ten si pořídíte od 18 let. S ním už si osedláte nejsilnější skútry s obsahem i přes 250 ccm a maximálním výkonem do 35 kW.

Trochu mimo stojí ještě poslední skupina motořidičáků. Tou je řidičské oprávnění skupiny A, které možná znáte jako papíry na velkou motorku - tato sekce již je neomezená.

Výběr skútru a rozpočet

Řidičák i představu o ideálním skútru už máte. Teď vás možná bude zajímat, co za to. Pro někoho tahle otázka představuje zásadní rozhodující faktor, někomu na tom zas tak nesejde. Ať tak, či tak i tady platí, že přehnané šetření není dobrý nápad. Mohlo by vás později dost mrzet.

Výsledná cena skútru se bude lišit podle více parametrů, jako je značka, výbava, výkon a objem. Největší smysl nám ale dává cenu odstupňovat právě podle objemu. Zatímco novou padesátku pořídíte od 60 tisíc, za slušnou 125 dáte od 70 do 140 tisíc. U velkých skútrů se ceny pohybují mezi 130 tisíc a výše. Jak je vidět, pořízení skútru zvládnete i s omezenějším rozpočtem.

A co říct závěrem?

Asi především to, že pořízením skútru to nekončí. Nezapomínejte ani na vhodnou výbavu. Povinně budete muset nasadit jen helmu na skútr, ale z vlastní zkušenosti víme, že bezpečí není nikdy dost. Doporučujeme proto sáhnout ještě minimálně po botách a rukavicích na skútr.



Témata:  

Líbil se vám článek? Sdílejte jej!


K2 moto

Autor: K2 moto

Napsat komentář



Podobné články

Po světě jezdí miliony motorek, za jejich řídítky sedávají miliony motorkářů. A každý jeden se řadí do určité skupiny.…

Přečíst článek 21.05.2019
Motosvet.cz Seikos

Honda obměnila sortiment svého středního objemu. Ať je to Honda CBR500R, CBR650R, nebo klasičtější Honda CB650R, u…

Přečíst článek 24.04.2019
Motosvet.cz Seikos


4 prodejny

Najdete u nás motocykly, servis, oblečení, doplňky i náhradní díly.

24 let zkušeností

Za řídítky motorek, v servisu i prodeji moto vybavení

Nadstandardní služby

Registrace motorky, předváděcí jízdy zdarma, výměna zboží a další.

Okamžitá výměna zboží

Něco nesedí? To se stává. Zboží vám rádi a ihned vyměníme.

Doprava zdarma

Nakupte nad 2 000 Kč a dopravu za vás platíme my.



To bohužel nemůžeme najít :-(

Nespletli jste se? Zkuste to, prosím, ještě jednou.

Nebo nám zavolejte na +420 603 261 516 a společně to najdeme.

Z našich 4 prodejen máte nejblíže prodejnu km od Vás - Praha Harfa Z našich 4 prodejen máte nejblíže prodejnu km od Vás - Praha Vrbovka Honda Z našich 4 prodejen máte nejblíže prodejnu km od Vás - Praha Vrbovka Kawasaki Z našich 4 prodejen máte nejblíže prodejnu km od Vás - Praha Vrbovka Piaggio Navštivte jednu z našich 4 prodejen