Jak si vybrat přilbu na motorku?

Jak si vybrat přilbu na motorku?

Jedna z prvních součástí výbavy na motorku, kterou budete kupovat je rozhodně helma. Vlastně až tak ani nezáleží na tom, jestli volba padla na skútr, silniční motorku nebo enduro. Helmu totiž budete potřebovat ať pojedete jen do vedlejší vesnice na malém skútru nebo se vypravíte na výlet přes celou Evropu. Ptáte se, jak vybrat správnou helmu pro váš typ motorky, aby vám dokonale padla a zajistila 100% ochranu? Na to se pojďme podívat v našem průvodci.

Rozhodující je typ přilby

Motocyklová helma chrání nejdůležitější část těla a na to je třeba při výběru myslet. Zákon neříká, jakou máte mít helmu, jen že ji máte mít a současně si přitom chránit zrak. Při výběru přilby je nutné zvážit další parametry, jako je větrání helmy, její hmotnost, systém proti zamlžování plexi, způsob zapínání a v neposlední době také systémy instalace Bluetooth konektivity se spolujezdci a se svým mobilním telefonem. Ale teď už se pojďme podívat, jaké typy helem existují:

  • Otevřená helma na motorku bez hledí a ochrany brady se hodí pro jezdce, kteří chtějí mít co nejvíce autentický pocit z jízdy. Je třeba použití dodatečných brýlí a radíme moc se nesmát za jízdy, protože veselý motorkář má potom zuby plné much. Obvykle jsou tyto helmy zcela kulaté, odkazující na vintage modely 60. a 80. let. K těmto helmám lze přiřadit i skútrové JET helmy, které mají navíc sklápěcí plexi. Je třeba mít na paměti, že téměř 35 % tzv. prvonárazů hlavou na asfalt se odehrává právě bradovou částí, takže tyto open face helmy obvykle nesplňují mnoho bezpečnostních měřítek.
  • Uzavřená helma se někdy také označuje jako full face, u nás známá také jako integrální. Jasně to naznačuje, že tato helma plně chrání bradu a čelist proti pádu. Většinou obsahují i sklápěcí plexi a zatmavovací sluneční clonu. Uzavřené helmy plně chrání celou hlavu a u již se u nich často setkáváme s velmi sofistikovanými systémy větrání či integrací moderních komunikačních technologií. Taková helma je vhodná pro všechny stroje a zajišťuje maximální úroveň ochrany hlavy. Rozhodně se nemusíte stydět ji koupit třeba na skútr. Praštit hlavou v 50 km/h na skútru do asfaltu bolí stejně, jako v 50 km/h na supersportu. Oproti otevřené helmě však můžete často narazit na stísněnější podmínky při nasazování helmy na hlavu.  Tímto mohou trpět zejména ženy, protože tím utrpí jejich účes či make-up. Uzavřená helma je z tohoto důvodu méně praktická než otevřená.

Zobrazit integrální helmy

  • enduro helmy se někdy označují jako dual sport helmy. Často vycházejí z uzavřených helem, včetně systémů větrání, dvojitého plexi, nebo integrace komunikačních technologií. Navíc mají obvykle polohovatelný kšilt, který nejen že částečně chrání proti oslnění sluncem, ale v případě občasného výletu do přírody pomáhá rozrážet větvičky, takže hlavní plexi tolik netrpí poškrábáním. Enduro helmy se používají i na čtyřkolky, kde se také předpokládá pohyb mimo asfalt. U těchto helem dbejte na dobré větrání a také na systém proti mlžení plexi (Pinlock a podobné). Enduro pohyb je občas fyzicky náročnější a plexi takovéto helmy se pak snadno zadýchá.
  • vyklápěcí helmy se označují jako modulární helmy. Spojují v sobě výhody otevřených a uzavřených helem. Pokud trávíte za řídítky celý den a přitom od helmy na motorku očekáváte vysokou bezpečnost, pak rozhodně oceníte helmu s vyklápěcí bradou! Vyklápěčky jsou populární třeba u moto řidičů z povolání nebo motorkářů cestovatelů, díky vyklápění brady totiž nemusí na každé zastávce sundavat celou helmu. Výklopná bradová část dává pohodlnost nasazování helmy jako u té otevřené a zároveň bezpečí ochrany brady jako mají uzavřené helmy. Výklopný mechanismus nikdy není tak pevný jako pevná bradová část. Zaměřte se na ni. Výklopné helmy jsou také velmi sofistikované, co se týče větrání, dvojitého plexi, odmlžování, nebo komunikace. Velkou výhodu u vyklápěcích helem je příprava pro dioptrické brýle. 

Vyklápěcí helmy na motorku

 

Zobrazit vyklápěcí helmy

  • Motokrosové helmy se vyznačují maximálním větráním skořepiny. Jsou lehké, mají veliký kšilt a je nutno k nim dokoupit motokrosové brýle. Jsou navrženy pro sportovní použití a proto se u nich můžeme občas setkat s dodatečnou homologací sportovních organizací jako je třeba FIM. A naopak, občas postrádají silniční homologace.  Samozřejmě je můžete použít jak na motokrosovou motorku, tak na enduro i na čtyřkolku, nebo také na superbike. Na silnici je ovšem jejich použití krajně nepraktické. Jsou hlučné, při vyšších rychlostech do nic fouká. Při rychlé jízdě vás aerodynamický odpor kšiltu klidně i vysadí ze sedačky.

    Zobrazit motokrosové helmy

 

Na materiálu záleží

Tady jde hlavně o to, co od helmy očekáváte. Použitý materiál nejen, že ovlivňuje cenu, ale především odolnost a hmotnost. Na výběr je v podstatě ze tří variant.

Zcela nejběžnější materiál je polykarbonát, tedy běžný termoplast. Helmy se z něj vyrábějí vstřikováním roztavených plastových granulí do formy. Tyto helmy jsou obvykle levné, už jen proto, že tato sériová výroba je rychlá a také levná. Výsledkem lisování roztavených granulí je téměř finální skořepina helmy, která vyžaduje již minimum dokončovacích operací. Tyto termoplastové helmy mají o něco nižší odolnost, a proto se hodí spíš pro běžný provoz než na okruh.

Druhou variantou jsou kompozitové helmy, které jsou výrazně pevnější a považují se za nejlepší možnou ochranu. Jedná se o pokročilejší materiál, protože skořepina helmy je složena ze dvou, nebo více složek. Helmy z kompozitu se nedají vyrábět sériově ve strojích, protože kompozitní materiály helmy musí být ručně a pečlivě naskládány do formy, která je poté zalita různými druhy pryskyřic. Skořepina helmy se potom za vysoké teploty vypeče, čímž se docílí vytvrzení pryskyřice. Výsledná skořepina helmy následně vyžaduje veliké množství dokončovacích operací. Je nutné vyvrtat a vyřezat veliké množství otvorů, což se někdy provádí laserem, většinou ale vodním paprskem.

Poslední variantou jsou semikompozitní helmy vyráběny z materiálů obecně označovaných jako FRP (fiber - reinforced - polycarbonate). Je to zjednodušeně řečeno roztavený polykarbonát zalitý do formy vystlané rounem ze skelného vlákna. Vznikne skořepina, která sice má stále velké množství dokončovacích prací, ale odpadá dlouhé "pečení helmy" pro vytvrdnutí pryskyřic. Jedná se o kombinaci polykarbonátových a kompozitních helem.

A co najdete po skořepinou? Pod svrchní skořepinou je obvykle tlustá vrstva EPS (expandovaného polystyrénu). Pod ním je měkká vystýlka obvykle z antibakteriálních textilních materiálů, které vedle obligátního Coolmaxu označují výrobci různými jmény, podobně jako označují materiály skořepin. Velmi důležitou funkcí je možnost vnitřní vystýlku helmy jednoduše vyndat a pak vrátit zpět. Tento proces musí být jednoduchý a technicky nepříliš náročný. Počítejte s tím, že interiér helmy bude potřeba jednou za čas vyprat. Za životnost helmy tedy interiér třeba 20x vyndáte a je potřeba aby upínací mechanismy interiéru měly rozumnou životnost a aby každé vyndání a nandání interiéru nebylo spojeno s úmorným hledáním, kam to a ono vlastně zacvaknout.

Polykarbonátovou nebo kompozitovou helmu?

Jak bylo uvedeno, polykarbonátové helmy jsou levnější, protože výroba skořepiny je výrazně levnější a rychlejší. Polykarbonát má ovšem své výrazné nevýhody. Kromě toho, že je těžší, při nárazu se může chovat jako pingpongový míček a od asfaltu odskočit. Kompozitní helmy ze skelných, karbonových, kevlarových vláken a jejich kombinací se chovají jinak. Energie nárazu je po vláknech roznesena kolem obvodu helmy a tento náraz je tak helmou citelněji lépe pohlcen. Polykarbonát jako materiál také trpí vlivem ultrafialového záření a materiál křehne. Proto je vhodné jednou za několik let polykarbonátovou helmu vyměnit. Více tím trpí tmavé a černé helmy, než polykarbonátové helmy se světlým lakem a lesklou vrstvou. Na kompozitové helmy nemá UV záření žádný negativní vliv.

 

Soustřeďte se na správnou velikost

Výběr velikosti je asi to nejdůležitější. Můžete mít totiž perfektně vybavenou helmu s vysokou odolností, ale pokud vám nebude sedět, nejenže vám velký komfort nepřinese, ale ani vás neochrání. Velikost helem se čísluje podle obvodu hlavy těsně nad obočím. A i tak jsou mezi výrobci rozdíly a to se nebavíme o tom, že každý máme hlavu trochu jinou.

Pro správnou volbu velikosti je tedy nutné znát obvod hlavy. Ten si změříte pohodlně doma, třeba pomocí krejčovského metru. Obvod hlavy se správně měří přes čelo v místě těsně nad obočím a ušima. I přesto, že se výrobci drží udávaných rozměrů, helmu je vždycky lepší vyzkoušet.

Náš TIP: Jak správně změřit velikost hlavy?

Helma by neměla nikde tlačit. Na druhou stranu, měla by být těsná, tak abyste mohli hlavou uvnitř helmy pohybovat jen velmi ztěžka a velmi omezeně. A to jak směrem do stran, tak směrem nahoru a dolů. Počítejte s tím, že prvních pár vyjížděk se můžete i kousat do vnitřní strany tváří, ale nová helma se časem vymáčkne a přizpůsobí se tvaru naší hlavy i obličeje. Pokud zcela novou helmu sundáte a máte vyloženě otlačené čelo, potom je záhodno zkusit o číslo větší model. Na čele se helma až tolik nepřizpůsobí a časem by vám mohla způsobovat bolesti hlavy.

Pozor dejte i na výbavu helmy

Větrání a systémy proti mlžení

Pokud je helma uzavřená, větrání a mlžení je jedním z nejdůležitějších témat. Každá helma je v tomto trochu jiná. Základem je ale kvalitní ventilace - ta je zárukou příjemné jízdy bez propocené kštice. Jízdě za slunečného dne dodá na komfortu integrovaná sluneční clona. Ta se na rozdíl od tónovaného plexi dá z výhledu jednoduše odstranit.

Helmy jsou obvykle konstruovány na neomezený přísun vzduchu a pokud máte na svém stroji jakékoliv plexi, můžete se setkat s různými vlivy, jako jsou turbulence, hluk a omezené schopnosti větrat. Stejně tak helma, která má od výrobce deklarovánu "speciální protimlžící chemickou vrstvu" se může začít mlžit, pokud je schovaná za plexisklem motocyklu, který ji nedá dostatek proudícího vzduchu. Při výběru helmy se tedy setkáte i s všemožnými způsoby, jak zabránit mlžení plexi. Za nejfunkčnější považujeme systém dvojitého hledí, tedy PinLock. Jedná se o fólii, kterou nalepíte na plexi a ta pak brání mlžení. Dobrá zpráva je, že se dá dodatečně dokoupit. Před nákupem ale doporučujeme zkontrolovat, že má přilba přípravu na PinLock. To zjistíte v popisu helmy, nebo to snadno poznáte - na bocích plexiskla helmy jsou malé průhledné trny, do kterých se fólie Pinlock zasadí.

Nosíte dioptrické brýle? Dejte si pozor, jestli vás v helmě netlačí.

Pokud nosíte dioptrické brýle, určitě je mějte s sebou při zkoušení helmy. Nožičky brýlí by měly jít lehce zasunout do polstrování a nikde by nic nemělo tlačit. Na trhu můžete najít i helmy s přípravou pro brýle, což oceníte především, pokud nosíte brýle s masivnějšími obroučkami. Sedí brýle v helmě dobře? Skvělá zpráva! Doporučujeme ještě zavřít plexi i sluneční clonu. Clona ani plexi by neměly do brýlí narážet.

Moderní komunikační technologie

Dnes je běžné mít uvnitř či zvenku přilby připevněný komunikátor a uvnitř mikrofon, které nám zprostředkovávají hudbu streamovanou z mobilního telefonu, umožňují nám přijímat i hlasově vytáčet telefonní hovory a komunikovat s dalšími jezdci ve skupině. Pokud rádi cestujete ve skupině, bude pro vás praktickou výbavou interkom. Ten sice budete muset koupit zvlášť, ale většina helem je na něj už z výroby připravená. 

Tomu všemu jdou napřed i moderní motocykly, kdy téměř všechny stroje s barevnými LCD přístroji umožňují na tomto LCD zobrazovat příchozí hovory, zobrazovat pokyny GPS navigace a číst za jízdy přijaté SMS zprávy.

Moderní helma by tedy měla být vybavena dostatečným prostorem pro instalaci sluchátek. Helmu si nekupujete na rok. Kupujete si ji třeba na pětileté období užívání a tak je dobré, aby byla na instalaci komunikátorů připravena, i když si ho zrovna dnes nekoupíte - nikdy nevíte, co bude za rok nebo dva.

Zapínání helmy

Vášně vyvolává způsob zapínání helmy. Na trhu můžeme nalézt tři způsoby zapínání bradového pásku. Předně to jsou dva ocelové kroužky ve tvaru písmene D. Tyto DD kroužky jsou nejspolehlivějším způsobem. Druhý způsob je ocelová přezka, která se zapíná do zámku podobně jako zapínáme bezpečnostní pás v autě. Třetím způsobem je ozubená plastová lišta, nebo-li rychlopřezka, kterou zasuneme do zámku s kotvičkou na pružince. Všechny tři způsoby zapínání mají své výhody i nevýhody. Jak bylo řečeno, nejspolehlivější jsou DD kroužky. Nicméně od těch už začínají ustupovat i velké značky, vyžadují totiž výrazně větší zručnost a zapínání je komplikovanější než rychlopřezky.

Homologaci nepodceňujte

Pro použití na pozemní komunikaci, ale i závodní trati je nutné, aby měla helma řádnou homologaci. Ta vám zaručí, že helma splňuje veškeré zákonné náležitosti a zajistí tak potřebnou ochranu. V České republice aktuálně platí evropská homologace ECE 22-05. Toto označení najdete na všech helmách, které homologaci splňují. Je na vnější straně helmy hned vedle velikosti a váhy.

Můžete se setkat ještě s certifikátem Snell, který vydává soukromá nezisková testovací laboratoř. Testování Snell je ještě přísnější než ECE, takže obecně úřady považují helmy s certifikací Snell způsobilé ke splnění ECE a DOT certifikátů.

Dále existuje národní certifikační institut Sharp, kterou zaštiťuje Britská vláda. Sharp provádí přísné testování, které vychází z empiricky posbíraných zkušeností a každou uvedenou helmu boduje a hvězdičkuje. Sharp test nenahrazuje ECE, DOT ani Snell certifikát, ale reaguje na fakt, že vládami stanovené minimální podmínky pro udělení certifikátů jsou natolik nízké a vágně specifikované, že neodrážejí realitu na Britských silnicích. Můžete je najít na stránkách https://sharp.dft.gov.uk/

Účast na testování v systému Sharp není povinná. Naopak, je dobrovolná a výrobce helem si ji musí zaplatit. Kvalita testovacího procesu je ovšem natolik vysoká, že Sharp oslovuje širokou veřejnost z celého světa a pro kvalitní výrobce je důležité, aby jejich helmy tímto systémem procházely. Je občas i vidět, že helmy, které splňují ECE někdy Sharpem v určitých parametrech vůbec neprojdou a dostanou 0 hvězdiček. Takže ať budete vybírat helmu na supersport nebo skútr, vedle povinných ECE a DOT hledejte i na stránkách Sharpu, jestli se tam vaše helma nachází.

To že je helma homologovaná v EU (splňuje ECE direktivy) poznáte podle nálepky na zadní straně helmy. Na pásku pod bradou by také měl být našit štítek s označením E3, přičemž číslo za E je proměnné, podle toho v jaké zemi je homologace uskutečněna. Číslo 1 znamená Německo, 3 Itálii, 4 Nizozemsko,... 8 Českou republiku. Pásek pod bradou je takové homologační sériové číslo. Je na něm napsáno kde byla homologace uskutečněna, číslo homologace, její aktuálnost i matrikulační číslo konkrétní výrobní dávky. Pokud tyto markery na helmě nejsou, helma homologaci nemá a vyhněte se jí.

Design často rozhoduje

Jen málokomu je úplně jedno, jak jeho výbava na motorku vypadá, a tak se při výběru pochopitelně zaměřujeme i na design. Hned na začátku je ale dobré říct, že volba designu by nikdy neměla převážit vaši bezpečnost. A tak zatímco parádní historická přilba bez homologace není dobrým nápadem, homologovaná helma s pestrým designem může bezpečnost helmy naopak zvyšovat. Důvod je jednoduchý, je zkrátka dobře vidět i za šera.

Mimo bezpečnostního hlediska je design pochopitelně čistě subjektivní záležitostí. Skvělou zprávou ovšem je, že na trhu je opravdu nekonečné množství nejrůznějších designů. Vybírat tak můžete z klasických černých helem, závodních grafik i bláznivých a vtipných motivů a designů, třeba s rohy nebo oušky.

Integrální helma na motorku

Pár tipů na závěr

  • Při výběru helmy se zaměřte hlavně na bezpečnost.
  • Pohlídejte si, že helma má ECE homologaci.
  • Je dobré, aby byla vaše helma testována nezávislými zkušebnami, jako je třeba Sharp nebo Snell.
  • Helma chránící bradu je vždy bezpečnější.
  • Kompozitové helmy jsou obecně řečeno bezpečnější než termoplastové (polykarbonátové).
  • Zvolte správnou velikost. Nová helma nesmí nikde tlačit, měla by ale být velmi těsná.
  • Helma se mlží zejména za vlhkých podmínek, během deště a za nízkých teplot. Jediná opravdu fungující ochrana proti mlžení je fólie Pinlock.
  • Zkontrolujte si, jestli je helma připravena na instalaci bluetooth komunikátoru.

Možná vás ještě zajímá otázka financí. Pokud se ptáte, kolik stojí dobrá helma na motorku, trochu vás zklameme. U moto helem, jako u jakéhokoliv jiného zboží, jsou ceny různé a vychází hodně z preferencí. Záleží tedy čistě na tom, co od helmy očekáváte. Levnější helmy kolem 5 000 Kč budou mít horší aerodynamiku, výbavu i lacinější materiál. Na občasné vyjížďky po městě ovšem bez problému stačí. Pro časté ježdění doporučujeme sáhnout po helmě aspoň ve střední cenové hladině, tedy kolem 8 až 12 tisíc.



Témata:  

Líbil se vám článek? Sdílejte jej!


K2 moto

Autor: K2 moto

Komentáře



Podobné články

Jak připravit motocykl na sezónu a na co nezapomenout? Dozvíte se v našem článku.

Přečíst článek 15.02.2019
K2moto

Chystáte se na nákup první motorky, ale při prohlížení nabídky jste čím dál zmatenější? Není se čemu divit! Pro úplného…

Přečíst článek 01.11.2018
K2moto

Chcete, aby vaše nohy zůstaly během jízdy na motorce v bezpečí a pohodlí? Pak jste tady správně. V našem průvodci se…

Přečíst článek 22.10.2018
K2moto


4 prodejny

Najdete u nás motocykly, servis, oblečení, doplňky i náhradní díly.

24 let zkušeností

Za řídítky motorek, v servisu i prodeji moto vybavení

Nadstandardní služby

Registrace motorky, předváděcí jízdy zdarma, výměna zboží a další.

Okamžitá výměna zboží

Něco nesedí? To se stává. Zboží vám zdarma a ihned vyměníme.

Doprava zdarma

Nakupte nad 2 000 Kč a dopravu za vás platíme my.



To bohužel nemůžeme najít :-(

Nespletli jste se? Zkuste to, prosím, ještě jednou.

Nebo nám zavolejte na +420 603 261 516 a společně to najdeme.

Z našich 4 prodejen máte nejblíže prodejnu km od Vás - Praha Harfa Z našich 4 prodejen máte nejblíže prodejnu km od Vás - Praha Vrbovka Honda Z našich 4 prodejen máte nejblíže prodejnu km od Vás - Praha Vrbovka Piaggio Z našich 4 prodejen máte nejblíže prodejnu km od Vás - Nová Paka Navštivte jednu z našich 4 prodejen