10 věcí, které je třeba zkontrolovat před koupí ojetého motocyklu

10 věcí, které je třeba zkontrolovat před koupí ojetého motocyklu

Koupě nového motocyklu je vždy slavnostní okamžik. Odehrává se prakticky vždy jen na papírové bázi a bez obav ze stavu kupované motorky. Koupě ojetého motocyklu ovšem může skončit více než nešťastně. Co dělat pro to, aby tomu tak nebylo? Zaměřit se na pár základních věcí.

Dnes už zdomácnělo jedno rčení nejmenovaného odborníka na motocykly, který položil řečnickou otázku: "Co je lepší než motorka? *urva nová motorka". Při koupi nové motorky můžete hodit za hlavu veškeré starosti o to, zda-li je stroj v pořádku, jestli na něm není nějaká skrytá závada, nebo zda-li nebyl nabouraný a nekvalitně opravený. Koupě zcela nového motocyklu ale není zcela běžná našincova rutina a tak se většina koupěchtivých budoucích jezdců soustředí na inzeráty s ojetými stroji. Koupě bazarové motorky se sebou nese mnohá rizika, na která je potřeba se soustředit. Jaké by měly být kroky a na co si dávat pozor při koupi motorky v motobazaru

1. Nalezení ideálního stroje - komunikace s prodejcem

Vpravdě ideální stroj je ojetý stroj ve stavu nového motocyklu s cenou na jedné desetině ceny pořizovací. Takový ideál neexistuje a tak se většina kupujících probírá desítkami a stovkami inzerátů na internetových bazarech a porovnává jednotlivé nabídky mezi sebou. Nabídky mohou pocházet od soukromých prodejců, nebo od prodejců, které se obchodem s motocykly živí. Ideální inzerát je ten, kde najdete veliké množství fotek ve vysokém rozlišení. A protože naprosto každý stroj má nějaký ten šrám, je dobré, aby alespoň na jedné z uvedených fotografií bylo zřejmé, že stroj není zcela ve stoprocentním stavu. Takováto fotografie dokladuje, že se prodejce nesnaží vše zamlčet. Stává se totiž, že se dorazíte podívat na krásnou motorku, která v reálu vypadá zcela zuboženě. Prodejci často používají velmi dobré fotografické náčiní, nebo fotí stroje na natolik romantických místech, která vás částečně odlákají od tématu a vylepšují celkový obraz stroje.

Komunikace s prodejcem by měla být vždy na telefonické bázi. SMS-ky nebo e-maily leckoho jen rozčílí a mimoto se skrze ně nedozvíte žádné užitečné informace. Předem se zcela vyhněte nákupu motocyklu od kohokoliv, kdo nemá telefonní číslo, není ochoten s vámi hovořit, nebo nedejbože požaduje (i kdyby jen částečnou) úhradu peněz předem za rezervaci stroje.

2. Identifikace prodejce a odborný konzultant

Přístupy obou druhů prodejců jsou rozdílné a v každém případě je dobré si ke koupi stroje vzít někoho, kdo s konkrétním modelem motocyklu má zkušenosti. Na sociálních sítích se lze doptat, kdo by byl ochoten za nějakou úplatu stroj jet pomoci vybrat. A většinou to je dobrá investice, protože prodejci často vymýšlejí pohádky. Soukromí prodejci často básní o tom jak bylo dobře o stroj postaráno, jak byl provozován jen za hezkého počasí, za sucha a jen když nefoukal vítr. Jsou schopni vám napovídat zkazky o tom co všechno bylo na motorce vyměněno a že na stroj nebudete muset dlouhé roky ani sáhnout.

Prodejci z řad obchodníků vám zase budou tvrdit, že "takhle rachotí všechny motory tohoto modelu", že měkký (a vyteklý) podvozek stačí poštelovat, nebo že o stavu motocyklu vůbec nic neví, že stroj byl takto dovezen a jeho historii nezná. V obou dvou případech vám pomůže přítel, který motocykl zná, ví jak má jeho motor znít, ví jak se má stroj chovat za jízdy a ví jak má brzdit.

3. Motor

Vždy je dobré si dohodnout návštěvu předem a výslovně si vyžádat, aby byl motor motocyklu při návštěvě zcela studený. Ne všechny stroje mají dobré studené starty a tak je dobré si proceduru studeného startu zažít ještě před koupí na vlastní ruce. Motor by měl být samozřejmě prostý jakýchkoliv úniků oleje a je dobré si zkontrolovat, jakou má olej barvu. Nikdy by neměl být mléčně zbarvený, či v barvě kávy s mlékem - takováto barva indikuje únik chladící kapaliny do oleje, což by mohlo vyústit v nepěkně drahou opravu. Po nastartování by neměl motor vydávat žádné nepatřičné zvuky, což je slovní obrat více než zavádějící, jelikož pod slovy "nepatřičné zvuky" si můžeme představit zcela cokoliv. Identifikaci zdravého zvuku motoru nejlépe vyhodnotí kamarád, který má s daným modelem zkušenosti, několik motorů tohoto modelu již slyšel a ví co se jak patří.

Navíc, některé motory mohou vydávat zcela specifické cinkající a rachotivé zvuky a přitom je to zcela normální stav. Jiné motory jsou zase naprosto digitálně přesné a natolik tiché, že je téměř neslyšíte a další motory mohou vydávat jen cvrdlikání podobné šicímu stroji, což je stav taky zcela normální. Každý motor má prostě svá mechanická a zvuková specifika a pokud je neznáte, těžko se v kolekci zvuků zorientujete. Každý motor je mazán olejem, který může protékat skrze ventilová gufera. Buďto se obloukem vrací skrze odvětrání hlavy válce do airboxu. Začlení se do spalovacího procesu a shoří (motor kouří), nebo protéká skrze gufera výfukových ventilů do výfuku, kde opět shoří a motor opět kouří. Je dobré si po nastartování dát ruku za výfuk a párkrát nechat motor protočit ve vyšších otáčkách, abyste si zkontrolovali, jestli nemáte na dlani malinké kapičky oleje. Ne vždy olej proudící skrze ventilová gufera výfukových ventilů shoří a často ho výfukové plyny vyženou koncovkou ven.

V každém případě je dobré si nechat ukázat a zkontrolovat stav vzduchového filtru. Když ho totiž nazdvihnete a na dně airboxu najdete olejové jezírko, je to známkou nadměrně opotřebených těsnících gufer a příčinou toho, že stroj bude mít nadměrnou spotřebu oleje. A pro pořádek - v airboxu je nějaká mastnota vždy, i u zcela nového stroje. Žádný stroj není dokonale utěsněný a určité množství olejové mlhy se vždy dostane ven. V airboxu ovšem nesmí být vyloženě mokro, nebo na dně airboxu nesmí být kaluž oleje.

4. Chladící kapalina

Ještě před nastartováním je dobré otevřít nádobku chladící kapaliny či víčko chladiče a podívat se, zda-li na hladině neplavou černé saze. To by mohlo indikovat porušené těsnění pod hlavou válce, kdy spaliny pronikají do chladícího okruhu a zanechávají v něm nečistoty. Taktéž hned po nastartování je dobré se podívat do chladiče, jestli se v chladiči neproducírují bubliny. Ty by taktéž mohly dávat na vědomí, že jejich původcem jsou spaliny, které pronikají do chladícího okruhu.

5. Podvozek, kola a krk řízení

Podvozek má pružit a tlumit. Při propružení podvozku by se neměly ozývat žádné zvuky. Ať se jedná o zvuky pružin předních vidlí, nebo přepákování zadního tlumiče. Zvuk pružin ve vidlích je známkou toho, že je ve vidlích málo oleje (nebo žádný), mimo to že to zjistíte tak, že tlumiče sice pruží, ale netlumí a motocykl se na místě houpe jako koza. Skřípot zadního tlumiče může být následkem opotřebovaného přepákování progresivního odpružení a bude potřeba v něm vyměnit ložiska, nebo dokonce nechat vysoustružit nová futra. Toto opotřebení zjistíte při postavení stroje na centrální stojan - zadní kolo by při pohybu nahoru a dolů mělo mít jen minimální nebo žádnou vůli.

Podvozek by měl být nastaven tak, že když si na motocykl sednete do běžného posedu (u sportovnějších motocyklů včetně opřených rukou do řídítek), přední a zadní odpružení by mělo shodně pod vahou pilota poklesnou o cca 25% svého tlumícího rozsahu. Shodně přední i zadní kolo. Kola by měly být samozřejmě rovná, což zjistíte při pohledu na ně za jízdy. Neměly by šmajdat a u kol s drátovým výpletem by neměly chybět žádné dráty. Motocykl by měl za jízdy, pokud pustíte řídítka, jet zcela rovně a neměli byste mít žádnou potřebu vyrovnávat stabilitu. To samé při průjezdu zatáčkami nebo při brždění. Ve všech případech by měl být stroj stabilní a nemělo by docházet k vlnění motocyklu.

Bezchybnou stabilitu stroje zajišťují samozřejmě veškerá ložiska. Zkontrolujte, zda-li nemají kola radiální vůli v ložiscích a při zhoupnutí stroje by neměla být žádná vůle v krku řízení. Při postavení stroje na centrální (nebo servisní) stojan zkontrolujte jestli není vymačkáno ložisko v krku řízení. Řídítky by mělo jít otáčet za vynaložení drobné síly konstantně po celém rozsahu řízení zleva doprava. A ve středové pozici by neměl být cítit žádný i sebemenší odpor nebo zachvění.

6. Brzdy

Zkontrolujte si, jestli jsou brzdové destičky jak na předním, tak na zadním kole opotřebeny rovnoměrně. Pokud by například levá destička měla větší tloušťku než pravá, mohlo by to znamenat že jsou brzdy špatně udržované, brzdové pístky se nepravidelně vysouvají, nebo se nedobře pohybují brzdové třmeny na plovoucích čepech. Mimoto že takovýto stroj bude hůře brzdit, bude rychleji opotřebovávat brzdové destičky a kotouče.

Při jízdě a při brždění by se neměla motorka chvět, což by molo mít příčinu ve zvlněných kotoučích. Brždění by mělo být zcela plynulé bez jakéhokoliv stranového chvění do řídítek, cukání a zvyšování a snižování brzdného účinku. Na brzdném účinku se taktéž podepisuje brzdová kapalina. Ta by měla být čistá, čirá a průhledná, což by mohlo značit že je vyměněná. Černá, mléčná, nebo dokonce zkrystalizovaná brzdová kapalina jasně usvědčuje předchozího majitele z toho, jak se o stroj nestaral.

7. Brzdové destičky, olej v motoru, řetězová sada, vzduchový filtr a pneumatiky

Tyto komponenty stroje jsou spotřebním materiálem. Samozřejmě že je dobře, když jsou všechny tyto spotřební záležitosti při koupi vyměněny a nové, ale to je spíše přáním, než běžnou realitou. To, že má motocykl ojeté pneumatiky neznamená, že je stroj prodáván ve špatném stavu. Z druhého úhlu pohledu to naopak může být jen dobře. Ojeté pneumatiky zralé na výměnu dávají potřebu a možnost koupit pneumatiky nové. Nové pneumatiky dají novému majiteli jistotu, že jsou čerstvé, měkké a s dobrou přilnavostí. Podobně to je s brzdovými destičkami a obecně s veškerým spotřebním materiálem. Navíc, pokud stroj má tento spotřební materiál na hraně životnosti, vždy lze na základě této skutečnosti vyžádat adekvátní slevu.

8. Kapotáže, lak, plasty a kosmetika

Že stroji chybí blinkr odhalíte velmi brzy. Že je motocykl opravený po nehodě lze často odhalit velmi obtížně. Každá anomálie stroje má svou příčinu. Nedávno jsem měl v ruce Triumph Street Triple, který byl vizuálně v 99% stavu. Ať jsem kolem něj chodil a studoval co jsem mohl, nenašel jsem na něm nic. Až jsem narazil na unašeč předního brzdového kotouče, kde v oblasti nýtu byly z obou stran obtisknuty vroubky od kleští, jak ho někdo rovnal. Rovnal unašeč brzdového kotouče? Když už se muselo rovnat toto, to musela být značná rána, aby šla tato součástka do vrtule. Vroubky od kleští mě nasměrovaly k hledání dalších anomálií, až jsem zjistil, že stroj má vyměněn celý předek po havárii. Samozřejmě že se na začátku prodejce dušoval, že stroj nebyl nikdy havarován. Poté z něj vyjela obvyklá formulka, "já to takhle koupil, to muselo být asi od předchozího majitele". Vše co je na stroji jinak je vodítkem k příčině.

Můžete se zeptat, proč má 10 let starý motocykl dokonale krásný lak. Protože byl lakován. Proč byla lakován? To samé platí pro dokonale vyleštěný a vybroušený hliníkový rám. Neskrývá se za tím zabroušený svár? To že je motocykl očividně v používaném stavu tedy není přímou známkou stavu špatného. Naopak, přehnaně dokonalá vizuální stránka starého stroje může (a samozřejmě nemusí) být kamufláží něčeho mnohem závažnějšího.

9. Celkový stav stroje - kilometry nejsou rozhodující

Můžete chodit kolem motocyklu, na kterém vidíte spoustu drobných nedostatků. Tu je drobná odřenina, lak není zářící a prsa nejsou dmoucí, ale stroj jako takový je v celkově dobrém stavu. Počítadlo na tachometru ukazuje pouze imaginární číslo. Toto číslo slouží k oklamání neznalých kupců, a proto se s tímto číslem porůznu manipuluje. Stav stroje se odvíjí od péče předchozího majitele, nikoliv od stavu počítadla kilometrů. Nový majitel si musí rozhodnout jestli chce se strojem jezdit, nebo chce honit parádu před kavárnou. Zaměřte se na místa, která mohou nejvíce utrpět pádem. Konce řídítek, kuličky páček, spodní stranu stupaček, motorová víka a samozřejmě kapotáže.

Kapotáže jsou samostatná kapitola. Jsou kapotáže originální, a pak kapotáže z Aliexpresu. U sportovní motorky je vždy dobré vidět kapotáže z vnitřní strany. Můžete narazit na housenky svárů a kila lepidla, zabroušený kit a zastříknutou barvu. Nebo můžete narazit na kapoty lehké jako papír, které se pod náporem větru prohýbají a zevnitř je na nich nápis Made in China. Ideální je kapotáž zdravá, originální a v původním stavu. Což z vnější strany nepoznáte. Chtějte vidět kapotáž z vnitřních stran.

Na druhou stranu, setkal jsem se s přehnaně přeúdržbovaným strojem, který byl po každé vyjížďce umyt a ošetřen. Po třech letech provozu s ním měl majitel neskutečné problémy, protože se nahodile objevovaly elektrické problémy. Po třech letech přehnané údržby byly všechny konektory zoxidované, vyrezlá, ložiska v kolech a v kyvce na padrť a motorka se vlnila jak rozzuřená anakonda.

10. Papírově a legislativně v pořádku

Každý stroj by měl být vybaven platnými doklady. Ať se jedná o Český technický průkaz, nebo o dokumentaci vozidla přivezeného ze zahraničí, v každém případě je potřeba si zkontrolovat výrobní číslo stroje (VIN) na krku řízení motocyklu. Vedle tohoto čísla je nutné aby byl stroj vybaven i štítkem, na kterém je VIN zopakováno a je tam uvedena hmotnost stroje, často i ekologické normy a hlukové limity. Absence tohoto štítku bude znamenat problémy při technické kontrole. Při kontrole čísla rámu se zaměřte také na kontrolu typu motoru. Označení typu motoru je vždy někde na motoru uvedeno, pokud není rovnou součástí čísla motoru. Typ motoru musí sedět s dokumentací ke stroji. Nesedí? Budou problémy na technické kontrole.

Všechna světla a blinkry musí mít povinné "Éčko" na sklíčku. Zrcátka musí být tak veliká, aby se do nich dala vepsat kružnice o průměru 75 milimetrů. Výfuk by měl mít na sobě homologační značku a pokud se jedná o laděný výfuk s vyndavacím db-killerem, je třeba aby tam db-killer opravdu byl. V každém případě je dobře, když ke stroji s laděným výfukem od prodejce dostanete i ten původní. Protože v naší zemi nikdy nevíte jak se přes víkend změní legislativa.

Pokud se jedná stroj z dovozu a je takzvaně "na přihlášení", tato formulka v sobě často skrývá skrytá rizika, že se přihlášení neobejde bez problémů. Jednak vám k přihlášení může chybět nějaký dokument, který se bude obtížně shánět (typicky odhláška z provozu v jiné zemi), nebo vám technik na Stanici technické kontroly sdělí, že stroj nelze přihlásit, protože v databázi Dekry chybí nějaké klíčové údaje. V lepším případě vám navrhne, že za náležitě vysoké výpalné vám Dekra tyto údaje poskytne. Ona by je Dekra mohla dát i do té databáze, že, ale z čeho by pak žila, že ano. V horším případě vás pošle za autorizovaným dovozcem, aby vám tyto údaje poskytl. Což je záležitost, která se může šplhat k mnoha tisícům korun a to přece nechcete. Abyste se tomu vyhnuli, kupujte již motocykly přihlášené na české doklady. Případně, pokud prodejce deklaruje dovozový stroj jako "na přihlášení", nechte si od něho za příslušné správní poplatky tento úkon provést. Ať se s tím trápí on a nikoliv vy.

Mimoto, počítejte s tím že všechny poplatky za přihlášení stroje do provozu se mohou vyšplhat ke třem tisícům korun.

Neexistuje bezúdržbová a dokonalá motorka

Každá bazarová motorka, kterou koupíte bude potřebovat nějaký dodatečný servis. Spousta novopečených majitelů si preventivně vymění olej, už jen proto že radši nevěří majiteli předchozímu. Podobně to může být se vším. Vždy po koupi se na stroji najde něco, na co již předchozí majitel prostě neměl morál. S tím, že "ať si to nový majitel pořeší po svém". Vždy po koupi stroje je třeba tu a tam sáhnout a doladit tu drobnost, tu větší věc. Počítejte s tím, že stroji budete vždy po koupi nějakou péči věnovat.

Reklamace motorky - nerovný boj

Chcete reklamovat ojetý motocykl? Vyskytla se závada o které se domníváte, že se jedná o skrytou vadu a z pohledu zákona za ní nese zodpovědnost prodávající? Zapomeňte na zákony. Ojetá motorka je prakticky nereklamovatelná. Z pohledu zákona samozřejmě je. Z empirických zkušeností není. Vyreklamovat motocykl je často nemožné, protože vás prodejce pošle k šípku, nebo vás odkáže na příslušné soudy. Proto je pečlivost při výběru ojeté motorky více než na místě.

Pokud přece jen chcete koupit ojetý motocykl, ověřenou variantou je motobazar autorizovaného prodejce značky. K prodejci se často dostávají motocykly, které zná a které byly u něho servisovány. Prodejce vám je potom schopen o stroji leccos říci, nehledě na to, že na takovýchto strojích je často proveden kvalitní předprodejní servis.

Bazarové motorky se do rukou autorizovaných prodejců značky často dostávají od známých zákazníků, kteří si zakoupili stroj nový a svůj starý nechávají na prodej, nebo protiúčtem. Takováto koupě je potom určitou sázkou na jistotu.



Témata:  

Líbil se vám článek? Sdílejte jej!


Autor: Dušan "Seikos" Hájek
Motocyklový nadšenec a novinář, který sedlá Moto Guzzi Stelvio 1200 a KTM 640. Mezi další jeho motocykly patří i motocykly Honda a Yamaha.

Napsat komentář



Podobné články

Podzimní akce s Moto Guzzi V85TT, která vám zařídí bonus až 37 800,-kč. Nenechte si to ujít a přijďte k nám na prodejnu.

Přečíst článek 19.10.2019
K2 moto K2 moto

Po světě jezdí miliony motorek, za jejich řídítky sedávají miliony motorkářů. A každý jeden se řadí do určité skupiny.…

Přečíst článek 21.05.2019
Motosvet.cz Seikos


4 prodejny

Najdete u nás motocykly, servis, oblečení, doplňky i náhradní díly.

24 let zkušeností

Za řídítky motorek, v servisu i prodeji moto vybavení

Nadstandardní služby

Registrace motorky, předváděcí jízdy zdarma, výměna zboží a další.

Okamžitá výměna zboží

Něco nesedí? To se stává. Zboží vám rádi a ihned vyměníme.

Doprava zdarma

Nakupte nad 2 000 Kč a dopravu za vás platíme my.



To bohužel nemůžeme najít :-(

Nespletli jste se? Zkuste to, prosím, ještě jednou.

Nebo nám zavolejte na +420 603 261 516 a společně to najdeme.

Z našich 4 prodejen máte nejblíže prodejnu km od Vás - Praha Vrbovka Honda Z našich 4 prodejen máte nejblíže prodejnu km od Vás - Praha Vrbovka Kawasaki Z našich 4 prodejen máte nejblíže prodejnu km od Vás - Praha Vrbovka Piaggio Navštivte jednu z našich 4 prodejen