Drazí motorkáři, prodejna Harfa je od 1.8.2019 uzavřena. Využijte, prosím, našich dalších prodejen.

Jak vybrat bundu na motorku?

Jak vybrat bundu na motorku?

Vysněný stroj už stojí v garáži a je na čase poohlédnout se po vhodném oblečení. To by mělo nejen slušet, ale především chránit, a to nejen před rozmary počasí. Ochránit musí hlavně v případě crashe. Při nákupu bot, kvalitní helmy a motorkářské bundy i kalhot proto dobrý výběr nepodceňujte.

Na začátku výběru byste se měli zamyslet, na jakém stroji jezdíte. Pokud na ležérním chopperu, nemá smysl abyste trávil čas u regálů se supersportovními koženými kombinézami. 

Při výběru jakéhokoliv motooblečení je vhodné brát v potaz několik vlastností:

  1. Odolnost materiálu proti prodření
  2. Odolnost oblečení proti vodě a dešti
  3. Vzdušnost oblečení v teplých dnech
  4. Chrániče loktů, ramen, boků, kolen a zad

Je vždy na uvážení každého motorkáře, jakou dává váhu důležitosti jednotlivým vlastnostem. Pokud jste sváteční jezdec, který jezdí jen pokud svítí sluníčko, voděodolnosti nebudete dávat žádnou váhu. V tomto článku si zkusíme rozebrat i jednotlivé vlastnosti, které by měl kupující zvážit

A jak teda vybrat tu správnou bundu na motorku, aby ochránila a nabídla komfortní jízdu? Pojďme se mrknout, na co se zaměřit při jejím výběru.      

Textil, nebo kůže? O to tady běží

Dilema staré téměř jako motocykl sám. Odpověď ovšem není jednoznačná. Nespočet výhod má totiž useň i textil. Dávno pryč jsou doby, kdy motorkáře v textilní bundě považovali za exota. Naopak textil nabízí, proti evergreenu v podobě kožené motorkářské bundy, dost pozitiv. Pojďme to vzít ale z gruntu.

O tom, jestli kůže, nebo textil, hodně napoví typ motorky, její využívání a požadavek na komfort. Pro vlastníky supersportů, kteří víkendy tráví na okruhu, bude kůže jasnou volbou. Naopak pro nadšené cestovatele se textil hodí víc. I na skútru textilní bundu unosíte víc než tu koženou.

Pro a proti kůži

Pokud se budeme bavit o bezpečnosti a ochraně oblečení proti prodření, bezesporu můžeme stanovit, že tlustá kůže vede na plné čáře. V kvalitní kožené kombinéze se můžete smýkat po asfaltu i desítky metrů, aniž by vaše kůže utrpěla významnější škody. A tak i navzdory snaze výrobců textilního moto oblečení je to kožené stále odolnější proti prodření a díky upnutému střihu drží chrániče dokonale na svém místě. 

Menší nevýhodou kožených bund je, že svetr při hodně chladném počasí pod bundu nedáte a v parných letních dnech výrazné možnosti odvětrávání nenabídne. Naprosto neřešitelným problémem je ovšem déšť. S  textilním nepromokem zůstanete aspoň v suchu, ale než kožená bunda uschne, pár dní si počkáte.

Na druhé straně textilní bundy zase vynikají ohromnou škálou variant, střihů, barev a výbavy. A zejména taky škálou materiálů, ze kterých jsou ušity. Ta je natolik široká, že je dobré si utřídit pojmy, abychom věděli, co vlastně hledáme a co vlastně kupujeme.

 

Zobrazit kožené bundy

A co na to textil?

Co naplat, sedět stovky kilometrů v upnutém koženém oblečku není nic moc. Tady textil prostě vede. Nejenže je díky volnějšímu střihu pohodlnější, ale i vzhledem je výrazně civilnější. Textilní bunda na motorku si, na rozdíl od té kožené, skvěle poradí s deštěm i větrem. A díky důmyslnému systému odvětrávání se v ní v létě neupečete a v chladných dnech pod volnější střih nacpete svetr.

Zobrazit textilní bundy

Pojďme ale trošku více do hloubky...

1. Odolnost materiálu proti prodření

Pokud se budeme bavit o textilním moto oblečení, to se vyrábí z mnoha druhů materiálů. V motooblečení se v podstatě materiály rozdělují na dvě řady. Jsou to polyestery a polyamidy. Mnoho výrobců dává svým materiálům různá jména a obchodní značky, aby svou tkaninu odlišili od výrobců ostatních. Rozdíly mezi nimi mohou být propastné a je tudíž dobré si zjistit, jaký konkrétní materiál je u oblečení použit. Obecná fráze že "je vyroben z vysoce odolného polyesteru" je přespříliš obecná, protože třeba polyesterová tkanina Carbolex je o 500 % odolnější než tkanina Cosatec.

A pak tu máme polyamidy. Mezi polyamidy se počítají tkaniny, které obecně mají vyšší odolnost, a tak se s nimi setkáváme u oblečení vyšší cenové kategorie. Je to třeba obecně Nylon, Kevlar, Cordura, Dynatec, Armacor, Goretex-Pro. A i mezi nimi jsou ohromné rozdíly. Třeba aramid (aromatický polyamid) je dvojnásobně odolnější než obyčejný polyamid. I mezi Polyamidovými tkaninami jsou ohromné rozdíly. Tkanina Extra-Tenax je 8x odolnější než tkanina Cordura.

Do třetice se můžeme setkat s polyethylenovými tkaninami. Ty mají sice nízkou odolnost proti oděru, na druhou stranu vynikají pevností vlákna. Největší nevýhoda polyethylenu je bod tání. Pokud jedete po zadku po asfaltu, smýkání po hrubém povrchu generuje teplo. A polyethylen má teplotu tání pouhých 150 stupňů Celsia. Pak se začne textilie zapékat do vašeho pozadí a to vážně nechcete. Polyethylenovému oblečení se tedy vyhněte, pokud to tedy nejde o ultra drahé rifle vyrobené z materiálu Dyneema. Dyneema je také polyethylen, ovšem s ohromnou odolností proti prodření.

Různá vlákna mají různé vlastnosti. Je to jako s kompozitními helmami. Kombinace materiálů může přinést výrazné zlepšení odolnosti. Obvykle jsou tyto kompozitní materiály významně odolnější než jejich čisté předlohy, což se bohužel často promítá do ceny oblečení.

Velmi obecně řečeno, polyethylenu se vyhněte. Polyamidové tkaniny jsou odolnější než polyesterové. Mají teplotu tání kolem 250 °C, pokud to není aramid, který má teplotu tání 500 °C. Kompozitní materiály jsou často výrazně odolnější než čisté tkaniny.

Zjistěte si přesný druh tkaniny, ze kterého je oblečení ušito, na internetu si dohledejte jeho odolnost proti prodření a teplotu tavení tkaniny. A myslete na to, že velmi odolné materiály jsou také velmi drahé. Takže se často stává, že majorita motorkářské bundy je vyrobena z levného polyesteru a nejvíce riziková místa jako jsou lokty a ramena jsou obšita dražším kevlarem.

Co je to Denier, či obecně označení "D"?

Můžete si všimnout, že někteří výrobci oblečení specifikují materiál značkou 500D, 600D, nebo D500 a D600. "D" znamená takzvaný Denier, což je hmotnost 9000 metrů vlákna v textilii v gramech. Čím vyšší D, tím je obecně tkanina odolnější. Takže se můžete setkat s označením, že třeba "lokty jsou vyztuženy balistickým kevlarem 1000D". Což ovšem také znamená, že čím více D, tím více Adidas. Někteří Aliexpresoví prodejci se nestydí prodávat bundy s deklarovaným materiálem 3400D. Což je logický nesmysl. Třeba takováto bunda by vážila 15 kilogramů.

2. Odolnost proti vodě a dešti

Textilní materiály jsou velmi porézní a i krátký déšť je brzy promočí. Proto výrobci bundy obvykle vybavují nepromokavými membránami. Ty mají za úkol ochránit jezdcovo tělo od vody a zároveň mít určitou paropropustnost, aby se jezdec v membráně neuvařil ve vlastní šťávě. Membrány mohou být vyjimatelné - jako další vrstva uvnitř bundy. Někdy mohou být napevno všity mezi svrchní materiál a podšívku, nebo mohou být (zejména u prémiových výrobků) fyzikálně či chemickou cestou přímo nalaminovány odspodu svrchního materiálu.

Ve všech třech případech je třeba se dívat na číselné údaje, vyjadřující kvalitu membrány. Výšku vodního sloupce, než membrána začne protékat (v milimetrech) a množství vodních par, které je membrána schopna dostat od vašeho těla, abyste se moc nepotil (v gramech na metr čtvereční a 24 hodin). V obou dvou případech, čím vyšší číslo, tím lépe. Za naprosté minimum považujte 10000 mm a 5000 g/m2/24hod. Běžné membrány mají hodnoty 10000/5000. Střední třída jako třeba Goretex má hodnoty kolem 18000/15000. Nejlepší membrány jako třeba Goretex Pro (28000/17000), nebo např. Sympatex (až 50000/35000) najdeme na nejlepších kusech oblečení.

3. Vzdušnost oblečení

K čemu je vám oblečení z odolného materiálu, když je v něm v létě nesnesitelné vedro? Při nákupu oblečení je třeba dbát na možnosti větrání. Výrobci to řeší instalací větracích otvorů na zip, nebo s celými odepínacími panely, pod kterými se potom skrývá síťovina a pak už jen vaše tělo. 

Naštěstí, vzdušnost oblečení můžete řešit nákupem několika druhů sezónního oblečení. Pokud ale máte do kapsy hluboko a omezíte se na nákup pouze jedné bundy a kalhot, dbejte tedy na to, aby toto oblečení bylo variabilně natolik vzdušné, abyste nemuseli v létě jezdit v tričku a v šortkách.

Tip na bundu do každého počasí:  RST Ventilator V.

Není chránič jako chránič

Výběr bundy na motorku u materiálu ale nekončí. Pozornost je nutné věnovat především chráničům. O bezpečnost nám jde přece především. Při výběru se nenechte uchlácholit tím, že bunda „nějaké chrániče má“.  Všechny totiž nenabídnou stejnou ochranu. Při výběru motorkářské bundy se zaměřte na kusy s CE protektory, ty jsou totiž homologované pro Evropu. Navíc u moto oblečení najdete chrániče dvou úrovní (Level 1 a Level 2), kdy 2 označuje vyšší ochranu.

Chrániče mohou (a bývají) vyrobeny z mnoha různých materiálů. Ať jsou vyrobeny z čeho jsou, zásadním ukazatelem je jejich level. Level 1 považujte za zcela základní. S takovýmito chrániči se setkáte u většiny prodávaného oblečení, kde jsou již zahrnuty v základní výbavě.

Každý chránič kloubů i zad, který se chce pyšnit splněnou CE normou by měl mít na sobě tabulku. V tabulce by mělo být označení T+ a T-. To znamená, že chránič se schopen dostát kvalitativním požadavkům jak za nízkých teplot (obvykle -20 °C) až po vysoké teploty (+40 °C). Pokud tam T+ nebo T- chybí, chránič to nesplňuje.

A jaké chrániče by měla motorkářská bunda mít? Naprosté minimum jsou chrániče loktů a ramen. Celkem běžné jsou aspoň tenké chrániče zad. Naprosto ideální jsou pak chrániče napevno všité do bundy.

Při výběru bundy si dávejte velký pozor, aby bunda nejen perfektně seděla sama o sobě, ale především aby chrániče byly tam, kde mají být. Pokud vše nesedí, jak má, hrozí, že se chránič při pádu sesune a bude tak trochu k ničemu.

Sečteno a podtrženo

Při výběru vhodné moto bundy zvažte materiál podle typu motorky a způsobu využívání. Kůže je vhodnější pro sportovní motorky, víc chrání, ale v nepříznivém počasí je špatně použitelná. Textil je díky civilnímu vzhledu skvělá volba pro cestování do města a volnější střih zajistí pohodlí pro dlouhé trasy.

Bunda na motorku, ať už kožená, nebo textilní, musí perfektně sedět. Při koupi kožené bundy myslete na to, že po pár dnech nošení trochu povolí. U textilní si zase pohlídejte, aby všechny chrániče seděly tam, kde mají.



Témata:  

Líbil se vám článek? Sdílejte jej!


K2 moto

Autor: K2 moto

Napsat komentář



Podobné články

Po světě jezdí miliony motorek, za jejich řídítky sedávají miliony motorkářů. A každý jeden se řadí do určité skupiny.…

Přečíst článek 21.05.2019
Motosvet.cz Seikos

Honda obměnila sortiment svého středního objemu. Ať je to Honda CBR500R, CBR650R, nebo klasičtější Honda CB650R, u…

Přečíst článek 24.04.2019
Motosvet.cz Seikos


4 prodejny

Najdete u nás motocykly, servis, oblečení, doplňky i náhradní díly.

24 let zkušeností

Za řídítky motorek, v servisu i prodeji moto vybavení

Nadstandardní služby

Registrace motorky, předváděcí jízdy zdarma, výměna zboží a další.

Okamžitá výměna zboží

Něco nesedí? To se stává. Zboží vám rádi a ihned vyměníme.

Doprava zdarma

Nakupte nad 2 000 Kč a dopravu za vás platíme my.



To bohužel nemůžeme najít :-(

Nespletli jste se? Zkuste to, prosím, ještě jednou.

Nebo nám zavolejte na +420 603 261 516 a společně to najdeme.

Z našich 4 prodejen máte nejblíže prodejnu km od Vás - Praha Vrbovka Honda Z našich 4 prodejen máte nejblíže prodejnu km od Vás - Praha Vrbovka Kawasaki Z našich 4 prodejen máte nejblíže prodejnu km od Vás - Praha Vrbovka Piaggio Navštivte jednu z našich 4 prodejen