Jak zazimovat motorku, aby nám na jaře nebylo d...
  Zpět na úvod

Každý by rád jezdil co nejdéle. Ale zima se blíží. A s tím i povinnosti vůči milovanému stroji. Je to ale také poslední šance se pomazlit se svou mašinou, než usne hlubokým zimním spánkem. Tak ji využijte! Na jaře se za to motorka odvděčí bezstarostnou první jízdou!

Dostaňte tu špínu pryč!

Nejdříve ze všeho by to chtělo umýt. Přeci jen za sezónu se motorka trochu ušpinila, u někoho možná i víc. Jednotlivé části nebudou tolik degenerovat, a navíc se neušpiníte u další údržby. Motokosmetiky je na trhu spousta, vybírat je teda opravdu z čeho. Nám se osvědčili produkty od výrobce Muc-Off, které mají řadu produktů speciláně pro motorky. Jsou bez škodlivých kyselin či rozpouštědel. Co by vám v garáži určitě nemělo chybět je Muc-Off Moto Bike Cleaner, který používáme vždy na začátku. Jednoduše nastříkáte, chvílí počkáte a špíná jde pak jednoduše dolu. Na závěr, je vhodné použít i něco pro lesk a ochranu proti prachu.

Jak umýt motorku

Dobijte energii na celou zimu

Umyto už máte a jak pokračovat dál? Můžete začít baterií. Akumulátor na motorku by totiž přes zimu rozhodně neměl zůstávat v teplotách pod nulou. Proto je ideální baterii vymontovat a uložit do suchého prostředí se stálou teplotou kolem 10-15 stupňů (skvělým místem pro zimní spánek je sklep). Tím však péče o baterku rozhodně nekončí. Aby dobře sloužila i v dalších letech, měli byste ji připojit na nabíječku. Na udržovací nabíječce může být baterie připojena dlouhodobě. Pokud vlastníte pouze klasickou nabíječku baterií, pak byste měli akumulátor jednou měsíčně dobít a následně odpojit.

Během zimy si zkontrolujete, v jaké je baterie kondici. Když uvidíte, že už má nízkou kapacitu, můžete si z pohodlí domova objednat nový akumulátor třeba u nás na e-shopu. A na jaře budete připraveni na první vyjížďku.

Zkontrolujte řetěz, aby nevisel

Při zazimovávání rozhodně nezapomínejte na řetěz. Pokud je to potřeba, očistěte. Následně ho však nesmíte zapomenout namazat vhodným a kvalitním sprejem na moto řetěz. Dále zkontrolujte průvěs. Řetěz by neměl viset. Průvěs řetězu by měl být kolem 25 - 35 mm. Přesný údaj naleznete na štítku u zadní kyvné vidlice nebo v manuálu.

Mějte na paměti důležité motto: „Kdo maže, ten jede!“ Nestačí namazat pouze řetěz. Trochu pročistit si zaslouží i jiné části motorky. Namátkou páčky, osičky, stojan. Vždycky však používejte čistící prostředky k tomu určené.

Čištění řetězu na motorku

Pozor na gumy

Pneumatiky musí být v perfektním stavu, aby vás nezradily. Proto je nutné jim přes zimu dopřát luxusní péči. Kdyby na nich motorka stála delší dobu, mohly by se na pneumatikách udělat plošky, které zhoršují jízdní vlastnosti. Jak se tomu bránit? Recept je jednoduchý. Stačí postavit motorku na centrální stojan, pokud jim je motocykl vybaven. Nebo si pořiďte stojan na motorku, který vám mimo jiné usnadní i práci při čištění a mazání řetězu nebo u jiných servisních prací. 

Pneumatiky mějte nafouklé, ale určitě je nedoporučujeme dofukovat na vyšší tlak, než je uváděno na pneumatice. Mohla by se tím poškodit vnitřní stavba.

A těm, kterým se lepí asfalt na paty, teda na kola, doporučujeme vyzkoušet odstraňovač asfaltu, který velmi rychle a bezpečně odstraňuje z povrchu asfalt, mízu a pryskyřici stromů. 

Nádrž mějte na zimu plnou a motorku přikryjte

Palivovou nádrž je vhodné naplnit až po hrdlo 100 oktanovým benzínem. Důvod je prostý. Aby nerezavěla. Je totiž kovová a nemá žádnou antikorozní úpravu. Palivo také doporučujeme vyměnovat vždy po 3 měsících.

A teď už jen zbývá motorku přikrýt plachtou. Rozhodně byste neměli experimentovat a měli byste zvolit kvalitní a ověřenou plachtu na motorku. Na trhu je k dostání od 500 korun, takže improvizace se určitě nevyplatí. Pod neprodyšnou plachtou by mohla kondenzovat vlhkost, a to by se motorce asi nijak nelíbilo.

Plachta na motorku Kawasaki

Podzim = skvělý čas na servis

Kdo se motorce dostatečně nevěnoval v průběhu sezóny, na podzim pro něho nastává vhodný čas, aby vše napravil. Zkušený motorkář se může do servisu stroje pustit sám. Ostatní by měli využít odborných služeb posezónního servisu motorky. V podzimních dnech už obvykle v servisu nemají tak napilno, takže mají dostatek času se s motorkou pomazlit a dopřát ji vše, co potřebuje. 

A že toho může být dost. Výměna oleje, olejového filtru, výměna oleje. Dále také kontrola vůle řízení, vůle v kolech, překontrolování brzd, tlumičů. Odborníkovi oči by měly čas od času prohlédnout také stav spotřebního materiálu a celkový stav stroje. Dobrý motorkář by měl usilovat o skvělý stav motorky, protože i drobná závada může způsobit neštěstí!

Nejlépe uděláte, když posezónní servis stihnete ještě na podzim, protože jak i my dobře víme, odkládáním servisu na další den, vzniká ta situace, kdy je nová sezóna a ostatní už jezdí a vy teprve čekáte frontu se svoji motorkou v servisu. Tak to letos nepropásněte.

Nabízíme svoz motorky za 1 korunu i kompletní zazimování!

Vytváříme motorkářský svět, ve kterém myslíme na všechno. A proto vám nabízíme službu garážování motorky. Pokud nemáte motorku kam schovat na zimní měsíce, šoupněte jí k nám. U nás je místa dost a vaše motorka tu určitě nebude sama. Motorku k nám dovezete, nebo si pro ni přijedeme a už se nemusíte o nic starat. Naši odborníci se během zimních měsíců o motorku postarají.

Ve speciální akci, která trvá pouze do 1. 3. 2018, můžete využít možnosti svozu motorky do 60 km (kilometráž se počítá dohromady = cesta tam i zpět). A to pouze za symbolickou 1 korunu. Pro motorku si přijedeme naší dodávkou, motorku naložíme, odvezeme, a potom zase přivezeme zpátky. Stačí napsat e-mail, nebo zavolat. O všechno ostatní se postaráme za vás.